Olivier-salaatin historia (valmistustapa ja reseptit)
Toisin kuin yleisesti uskotaan, modernilla Olivier-salaatilla ei ole juurikaan tekemistä sen kanssa, mitä ranskalainen kokki Lucien Olivier keksi. Paitsi ehkä itse nimi. 1800-luvulla Moskovassa, Grachevskaja-kadun ja Tsvetnoy-bulevardin kulmassa, Trubnaja-aukion julkisivu oli kolmikerroksinen Vnukov-talo, jonka kahdessa ylemmässä kerroksessa oli toisen luokan krimmi "Krim", jossa tunnetuin yleisö käveli korttien terävistä ampujista ja gigoloista köyhiin kauppiaisiin. ja vierailemalla provinsseissa. Rakennuksen kellarihuoneessa oli synkkä tavara "Helvetti", jossa tuon ajan epätoivoisimmat Moskovan roistot juhlivat pimeitä tekojaan. Tämän synkän rakennuksen vastapäätä oli valtava aavikko, joka kuului joillekin Popov-veljille. 1800-luvun 60-luvun alussa ranskalainen Olivier osti tämän koko aavikon yhdeltä Popov-veljeltä, jonka hän tapasi aivan vahingossa - molemmat ostivat bergamottinuuskaa, jolle he olivat suuria metsästäjiä, eräästä tiheästi asutusta kaupasta ja erityistuloista. maanomistajat, jotka eivät toimittaneet.
Olivier oli jo silloin kuuluisa, hän valmisti herkullisia illallisia tilauksesta rikkaiden asiakkaiden kodeissa ja onnistui tekemään pienen pääoman. Olivier rakensi tyhjälle tontille, purettuaan kauppoja ja pieniä majataloja, ahmimispalatsin, tavernan "Eremitaasi", jossa kaikki oli ranskalaista tapaa. Eremitaašissa voit maistella samoja ruokia, joita aiemmin tarjoillaan vain aatelisten kartanoissa. Majatalo tarjoili kaviaaria ja hedelmiä valtavissa jäämaljoissa, jotka oli veistetty satupalatsien ja erilaisten upeiden eläinten muodossa. Eremitaasista tuli heti aateliston suosikki paikka. Itse asiassa tämä taverna oli nykyaikaisen käsityksemme mukaan huippuluokan ravintola eliitille. Tässä laitoksessa työskenteli sata ihmistä, joista 32 oli kokkeja. Eremitaajassa vietetyn hienon illallisen jälkeen pidettiin erityisen tyylikkäänä ajaa holtittoman kuljettajan kanssa illalliselle Yariin, jossa on erityisellä tavalla valmistettu "mustalaismuotoinen" kylmä vasikanliha ja kuunnella Sokolovskyn mustalaiskuoroa. Muuten, sanalla Hermitage ei ollut mitään tekemistä Pietarin tsaarin kartanoiden kanssa. Tuolloin muodikkaalla ranskankielellä "Hermitage" tarkoitti syrjäistä kulmaa, erakon asuntoa. Usein omistajat kutsuivat leikkiään maalaistalojaan, kartanoitaan ja virkistyspaviljonejaan tällä tavalla (analogisesti siihen, miten me nyt kutsumme dachoja haciendaiksi).
Aluksi Eremitaaasia johti kolme maanmiehiä: Olivier vastasi yleisjohdosta, Marius palveli tärkeimpiä vieraita, ja keittiötä johti kuuluisa pariisilainen kokki Dughet. Pian jo hyvin suosittu Eremitaaši sai vielä suuremman maineen gourmet-asiakkaiden keskuudessa Monsieur Olivierin upean salaatin ansiosta, joka erottui herkän hienon maunsa ansiosta. Ja tämä ruokalaji keksittiin, voidaan sanoa, sattumalta, ilman tulevan kulinaarisen neroiden suurta ponnistelua. Tuon ajan ranskalaisessa keittiössä salaatin ainesosia ei pääsääntöisesti sekoitettu - ainekset olivat kauniisti lautaselle tai kerroksittain. (Yleensä ranskalainen keittiö 1800-luvun alkuun saakka oli huono välipaloille, ja monet ranskalaiset kulinaariset asiantuntijat lähtivät juuri venäläisestä gastronomisesta perinteestä. Ainakin esimerkiksi venäläinen ruokalaji - ensimmäinen, toinen, kolmas.Euroopassa oli tapana laittaa kaikki pöydälle kerralla tai vaihtaa ruokia, etenkin noudattamatta jakamista pää-, toissijaisiin ja välipaloihin. Jokainen syöjä söi mitä ja milloin hänen sielunsa halusi). Aluksi Monsieur Olivier kohteli asiakkaita samanlaisella salaatilla, joka koostui erikseen asetetuista tuotteista ja nimeltään riisimajoneesiksi. Lisäksi Olivier keksi tälle ruokalajille erityisen kastikkeen, joka perustui oliiviöljyyn, etikkaan ja munankeltuaisiin. Tämän kastikkeen nimitti Provençalin keksijä.
Tämän kastikkeen keksimisestä on legenda: Olivier käski yhden kokkeistaan valmistaa perinteinen ranskalainen sinappikastike yhdelle annokselle, joka sisältää sinapin lisäksi öljyä, etikkaa ja paahdettuja keltuaisia munia. Kokki lisäsi seokseen kuitenkin vahingossa tai päättäen säästää aikaa. Hänen työnsä tulos hämmästytti omistajaa - kastike osoittautui epätavallisen reheväksi ja yllättävän miellyttäväksi maulle. Saatuaan selville syyn seoksen tällaiseen outoon muutokseen ja antamalla huolimattomalle kokille tilauksen, Olivier tajusi, että mahdollisuus auttoi häntä luomaan täysin uuden kastikkeen, joka voisi radikaalisti parantaa minkä tahansa astian makua. Ajan myötä majoneesiruoka itse katosi venäläisestä keittiöstä, ja sille keksitty kastike säilyi. Ja nyt, sanalla Provencal majoneesi, tarkoitamme tätä alkuperäistä kastiketta eikä salaattia, jolle ranskalainen kokki sen keksi.
Riistamajoneesi valmistettiin melko monimutkaisella tekniikalla. Pähkinä- ja pensasfileetä keitettiin. Hyytelö valmistettiin liemestä, jossa lintu keitettiin. Siipikarjan siivut asetettiin astiaan majoneesikastikkeella, kuutioidut hyytelöt asetettiin niiden väliin, ja keskelle he kaatoivat perunasalaattia marinoitujen pienten kurkkujen, toisin sanoen kurkkujen kanssa. Kaikki tämä oli koristeltu puolikkailla keitettyjä munia. Kokki-taiteilijan, venäläisten kauneudenhakijoiden, jotka eivät halunneet maistaa tarjoiltua ruokaa kerroksittain, kuten sen piti, yllätykseksi ja kenties pettymykseksi sekoitti kaikki barbaarisesti puuroon lusikalla ja söivät tämän sienen mielihyvin. Silti ilmeisesti Lucien Olivier ei ollut hölmö eikä yrittänyt uida virtaa vastaan ja vakuutti vieraat syömään odotetusti. Hän päätti seurata vain paikallisen yleisön makua ja alkoi heti leikata kaikki majoneesin ainesosat pieniksi kuutioiksi ja sekoittaa kaikki ennen tarjoilua samalla lisäämällä lisää kävijöiden suosittuja komponentteja.
Niinpä Olivierista tuli itse asiassa uuden salaatin keksijä tahtoa vastoin. Tämä salaatti sai aluksi mainetta Moskovan yleisön keskuudessa nimellä ranska, vaikka sillä ei ollut käytännössä mitään tekemistä ranskalaisen keittiön kanssa. Lisäksi ulkomailla häntä kutsutaan yhä useammin venäläiseksi. Lucien Olivier piti salaatin tarkan valmistusmenetelmän tiukimmalla luottamuksella jopa kumppaneiltaan Mariusilta ja Duguetilta ja valmisti sen aina itse. Kuuluisan kokin kuoltua hänen reseptinsä salaisuus menetettiin. Hän ei pitänyt tarpeellisena välittää sitä kenellekään. Ja pian Eremitaazi itse siirtyi Mariusilta huonekalujen valmistajan Polikarpovin, kalakaupan Mochalovin, baarimikon Dmitrievin ja kauppiaan Yudinin hallintaan, jotka järjestivät Olivier-kumppanuuden. Laitos tunnettiin nimellä "iso eremitaasi". Myös majatalon yleisö on muuttunut. Aristokraatit, suuret maanomistajat, jotka olivat aiemmin majatalon vakituisia, vuoden 1861 uudistuksen jälkeen söivät nopeasti lunnaarahansa ja köyhtyivät. Tuon aikakauden "uudet venäläiset" muuttivat "Eremitaažiin" - rikkaat kauppiaat ja vauras älykkyys, lääkärit, lakimiehet ja menestyvät toimittajat, jotka purivat Aleksanteri III: n uudistuksia (mukaan lukien kuuluisa Gilyarovsky, joka mainitsi artikkeleissaan toistuvasti "Eremitaasin"). ... Tämä yleisö pystyi siirtämään suurimman osan rahasta, joka päätyi maanomistajien käsiin, jotka yhtäkkiä menettivät maansa taskuihinsa. Heidän pyyntönsä olivat yksinkertaisempia ja heidän maunsa olivat mautonta.Mutta he halusivat myös maistella kuuluisaa Olivieria, joka esiintyi aristokraateina, itse asiassa ollessaan suurimmaksi osaksi tavallisia roistoja.
Huolimatta siitä, että aidon salaatin salaisuus menetettiin, kaikki sen pääainesosat olivat tiedossa. Eremitaaasin sulkemiseen asti siellä tarjoillaan Olivier-nimistä salaattia, mutta aitoja Olivieria vielä muistaneiden kävijöiden arvosteluiden mukaan maku oli täysin erilainen. Kuuluisa ruokalaji on ollut monta jäljitelmää ja yritystä jäljentää sitä. Mutta valmistettaessa ruokaa ei ole tärkeää edes itse resepti, vaan sen valmistustekniikka samoin kuin mahdollisesti joidenkin ”salaisten” ainesosien käyttö. Joten tärkein salaisuus - todellisen Olivierin jälleenrakentamista ei ratkaistu. Esimerkiksi keittokirjassa "Culinary Art" vuodelle 1899 annettiin seuraava resepti Olivier-salaatille: kolmen keitettyjen pähkinäpensasrintojen rinnat, 15 keitettyä ravunkaulaa, viisi keitettyä perunaa, yksi lasi lanspikia, viisi suolakurkkua kapriksen, oliivien, korniikkojen, Provencal-maun maistamiseksi. öljyt, kolme tryffeliä. Kaikki tämä leikataan paloiksi ja kaadetaan runsaalla majoneesilla ja soija-kabulikastikkeella.
Uudet Hermitage-omistajat 1900-luvun alkupuolella toistivat salaattireseptin parhaalla mahdollisella tavalla. Tähän Olivier-versioon sisältyi: 2 pähkinäjuorta, vasikan kieli, neljäsosaa painettua kaviaaria, puoli kiloa tuoretta salaattia, 25 keitettyä langustia, puoli tölkki suolakurkkua, puoli tölkki soijakapsaa, kaksi tuoretta kurkkua, neljännes kiloa kapriksia, 5 kovaa keitettyä munaa ja tietysti majoneesikastike. Niiden arvosteluiden mukaan, jotka muistivat vielä todellisen Olivierin, maku oli kuitenkin erilainen. Näille resepteille on syytä antaa selitys: lanspeak on eräänlainen hyytelö, joka on valmistettu vasikan jaloista ja päistä, monilla mausteilla. Soija-kabul on eräänlainen melko mausteinen, suosittu noina kaukoina, soijapohjainen kastike. Pikuli on peitattuja (suolakurkkua) pieniä vihanneksia, ainakin samat kurkut.
1900-luvun alussa ravintolan kävijöiden joukkoon valui uusi syöjävirta, vielä vähemmän vaativa, vähemmän hienostunut ja vaativa - kauppiaita, näyttelijöitä, kansan runoilijoita ja kaikenlaisia kirjailijoita, jotka, vaikka eivät edes älykkyyskunnat olleet alkuperältään, halusivat kuitenkin näyttää samalta aristokraatit (kuten he ymmärsivät sen). Tietenkään he eivät puolustaisi kunniaansa pistoolilla tai miekalla kädessä, mutta he eivät olleet kovin typeriä syömään “aristokraattista”. Tämä päättää ensimmäisen, vallankumousta edeltävän vaiheen tämän upean ruokalajin historiassa.
Vuonna 1917 Hermitage suljettiin. Maailmansota ja kaksi sen kruunanutta Venäjän vallankumousta tuhosivat melkein kokonaan sekä ranskalaiset kokit että Moskovan taiteen tuntijat. Pureilla varustetuista urista tuli yksinkertaisesti vaarallista syödä, mutta myös mainita ne, koska nirsoa syövää voitiin pitää porvarina ja vain lyödä lähimpään porttiin. Näyttää siltä, että paitsi Monsieur Olivierin salaisuus ei ole kadonnut toivottomasti, mutta jo ajatus tällaisesta ruokalajista, joka on vieras uudelle yhteiskunnalle, joka syntyy tuskissa (sanan kirjaimellisesti), oli tuomittu unohdukseen.
Mutta iloinen NEP tuli. Eremitaaši avasi ovensa uudelleen, mutta yleisö siinä oli jo täysin erilainen - toinen roistojen aalto, joka yhtäkkiä rikastui, mutta joka rikastui ei nopean talouskasvun, ei henkilökohtaisen suosion, ei kyvykkyytensä, vaan nälän ja tuhon takia. Jopa entiset juurettomat kauppiaat ja näyttelijät, verrattuna heihin, näyttivät todellisilta aristokraateilta (muuten isoisämme ja isoäidimme muistuttavat tämän yleisön nostalgiaa luottavaisin mielin löytäneensä nuo todelliset aristokraatit nuoruudessaan). Olivier-salaatti on palannut valikkoon. Mutta hänellä ei ollut juurikaan yhteistä edes vallankumouksellisen kanssa. Napman Hermitage ei kestänyt kauan, ja se suljettiin vuonna 1923, ja sen tiloihin avattiin talonpoikien talo. Siinä oli ruokasali, jossa ei ollut lainkaan salaatteja. Nyt tässä talossa 14 Petrovsky Boulevardilla, Neglinnaya-kadun kulmassa, on kustantamo ja teatteri.Kuitenkin uudessa, Neuvostoliiton yhteiskunnassa, jonka rakenne on viimein muotoutumassa 20-luvun lopulla, ilmestyy oma uusi eliitti, joka tarvitsee myös omia uusia, vaikkakin menneisyydestä peräisin olevia ominaisuuksia. Sisältää kulinaariset. Monet muistivat vielä hyvin vanhan Moskovan, Pietarin, Nižni Novgorodin, Rostovin ja Odessan ravintoloiden kunnian.
Uusi Olivier-Stolichny (alias Moskova, alias liha, alias kesä)Kolmekymmentäluvun alussa Ivan Mikhailovich Ivanov muisti kerran kuuluisan Olivierin, Moskovan ravintolan kokki, joka hänen mukaansa palveli nuoruudessaan oppisopimusna Olivierille itselleen. Sitten hänestä tuli tunnetun Olivier-salaatin todellinen vanhempi. Neuvostoliiton aikoina ravintola Moskva oli melkein virallinen vierastalo, eräänlainen Kremlin sivuliike valtion tärkeimmille henkilöille. Ja ei ole sattumaa, että juuri siinä Neuvostoliiton kulinaarinen taide saavuttaa huippunsa. Ivanov korvasi ideologisesti rajoittamattoman pähkinänorjan työläis-talonpoikakanalla, heitti kaikenlaisia käsittämättömiä roskia kuten kaprikset ja suolakurkku ja kutsui luomustaan
salaatti "pääoma"... Lisäksi porvarillisista ajoista ihmeen kautta selvinneet gourmetit, jotka söivät todellisen Olivierin, väitettiin jopa olevan varmoja vanhojen ja uusien versioiden makujen täydellisestä identiteetistä. Mutta jätetään se heidän omallatunnolleen.
New Olivier-Stolichnyn (alias Moskova, alias Liha, alias kesä) salaisuus, Kokki Ivanov on melko yksinkertainen ja
koostuu komponenttien paino-osien tiukasta tasa-arvosta: kananliha, perunat, suolakurkut (tai kurkut), keitetyt munat. Vihreät herneet laitetaan puoleen loput ainesosista. Lisätään rapusäilykkeet ja koko kaadetaan majoneesilla. Salaatti valmis. Resepti ei saa sisältää hapankermaa, porkkanaa tai sipulia.Moderni salaatti OlivierUnionin laajoilla alueilla monissa julkisen ruokailun paikoissa, yleisen yhteiskunnan demokratisoitumisen puitteissa, ruokalaji alkoi heti demokratisoida entistä enemmän. Stolichnoyen pääkomponentti oli perunoita, jotka otettiin aktiivisesti käyttöön tuolloin ja korvasivat erilaisia viljoja Neuvostoliiton ihmisten ruokavaliossa. Jopa pähkinäpihlajat, mutta kana, alettiin korvata kinkulla, keitetyllä lihalla, ja sitten he saavuttivat täysin idiotiikan loogisen pisteen hylkäämällä päättäväisesti kaikki luonnolliset lihat tietyn keskimääräisen lääkärimakkaran hyväksi. Herkkä suolakurkkua on muuttunut mautonta suolakurkkua. Salaatit “Moskova”, “Pääkaupunki”, “Venäjän salaatti”, “Liha”, vihannes salaatti lihalla, vihannes salaatti pähkinäjuurella, vihannes salaatti lihalla ja pähkinä riimulla, nämä kaikki ovat ystävämme - ”Olivier” - ravintolalajikkeita. Olivierilla itsellään eikä Ivanovilla ei ole koskaan ollut keitettyä porkkanaa Olivier-reseptissä. On legenda siitä, miten se esiintyi joissakin resepteissä: kolmekymmentäluvulla, Moskovan kirjailijoiden talon ravintolassa, runoilija Mikhail Svetlovin todistuksen mukaan kekseliäs paikallinen kokki, reseptissä luotettujen kalliiden rapujen sijaan alkoi laittaa hienonnettuja porkkanoita että humalat kynän mestarit eivät yksinkertaisesti pysty erottamaan punaista porkkanaa lastuista repeytyneen rapurungon palasista. Tietenkin veitsen ja kauhojen progressiiviset johtajat ympäri maata tarttuivat nopeasti tähän aloitteeseen ja karkottivat taskurapun kansansalaatista ja tulivat varsin virallisiksi leikkaamaan porkkanoita siihen.
Neljäkymmentäluvulla, heti toisen maailmansodan päättymisen jälkeen, Euroopasta palanneiden sotilaiden Euroopasta palauttaman liberaalin mentaliteetin takia ravintoloiden vierailusta tuli melko yleistä hyvin laajalle yleisölle. Kaikki halusivat elää ja nauttia elämästä ei jonain päivänä, vaan täällä ja nyt. Silloin onnistunut ja halpa välipala aloitti uuden voitokkaan hyökkäyksensä Neuvostoliiton ravintoloihin.
Ja 50-luvulla "Stolichny" otti vankan johtoaseman ravintolakeittiössä työntämällä ikuisen venäläisen vinaigretin toiseksi sijalle juhlapöydässä.Salaatti sai laajaa suosiota kaikissa venäläisissä kerroksissa (on selvitettävä - se on venäläinen eikä koko Neuvostoliitto) 1900-luvun 60-70-luvulla. Silloin hän jätti ravintolakeittiön ja asettui yhteisöön. Ennen sitä "Olivier" oli tietysti kuuluisa, mutta fanien yleisö oli paljon kapeampi - lähinnä älykkyys ja vastuullinen puolue sekä Neuvostoliiton työntekijät, jotka rakastivat viettää vapaa-aikaa ravintolassa. Näinä vuosina ihmiset lopulta alkavat elää suuremmalla vauraudella. Heillä on halu, ja mikä tärkeintä, syntyy mahdollisuus monipuolistaa ruokalistaansa, vaikka vain toistaiseksi vain juhlava.
Yhtäkkiä voimakkaasti kasvaneella Hruštšovin sulan aikana salaatti on niin suosittu, että kuten tavallista, johtajat halusivat johtaa kansanliikettä täällä ja johtaa takana Neuvostoliiton syöjien joukkoa, keksimällä uskollisen nimen "Neuvostoliitto" kaikkien suosikkiruokalle. Kuinka kaunista se olisikaan - uudenvuodenaattona kaikki Neuvostoliiton ihmiset söivät Neuvostoliiton salaattia ja pesivät sen Neuvostoliiton samppanjalla! Komeasti! Ja ideologisesti kestävä. Mutta yläosa yhdessä uuden vanhan salaatin kanssa, jonka he nimittivät uudelleen hallintolaitosten ruokaloiden ruokalistalle, menivät omalla tavallaan, ja salaatti pysyi massojen mielessä sen ylellisen ulkomaisen etiketin - "Olivier" - alla. ... ...
Ja nyt - tämän ruokalajin pääsalaisuus - ranskalainen monsieur Olivier ei koskaan keksinyt kotimaista venäläistä salaattia Olivieria! ... ... ... Kuinka niin!? Kyllä, juuri Neuvostoliiton aikoina talonpoika-Venäjällä laajalti tunnetun astian nimi korvattiin kauniilla, ulkomaisella, kuuluisalla. Olivierimme ei ole muuta kuin salaatti okroshkalle (perunat, yrtit, sipulit, liha, munat, kurkut), jota he söivät usein laimentamatta kvassia, mutta yksinkertaisesti kaatamalla smetanaa. Ei turhaan, että monet ihmiset silti mieluummin kaada Olivieria ei majoneesilla, mutta smetalla! Tämä on monille yllättävä syy modernin Olivierin ja "todellisen" eroon. Ja koko maailma syö meidän, ei Monsieur Olivierin salaatin, syömällä virheellisesti edelleen hänelle keksintönsä kunnian. Samaan aikaan yritämme edelleen vakuuttaa meille, että syömme kuuluisan ruokalajin tietyn plebenilaisen version. On mielenkiintoista, että ne, jotka yrittivät valmistaa Olivieriä ”todellisten” reseptien mukaan, olivat erittäin pettyneitä hänen makuunsa - se ei ole sama, ei kotimainen! Tylsä. Tähän päivään saakka ulkomaiset venäläiset ravintolat palvelevat todellisena Olivierina, mutta tämän aristokraattisen annoksen maistaneiden maanmiehiemme arvostelujen mukaan tämä ei ole lainkaan rakastettava ja tuntema Olivier. Paljon pahempi. (Tässä, muuten, on toinen esimerkki ranskalaisten kulinaariasiantuntijoiden vaikutuksesta venäläiseen ruokaan, mikä vahvistaa epäsuorasti sanotut: Venäläisen alkupalojen alkupala, joka tunnetaan Venäjällä Petrine-aikakaudesta lähtien, aloimme yhtäkkiä kutsua ranskalaista sanaa vinaigrette, ranskan sanasta etikka, ja laskea se on myös ranskalainen ruokalaji.Samaan aikaan Ranskassa itse tätä ruokalajia kutsutaan salad de ruesse.Se on ainakin hyvä, että meillä ei ollut ranskalaista kulinaariasiantuntijaa Vinaigrette-nimisenä sopiakseen tämän salaatin keksintöä. täysin erilaiset ruokalajit, Olivier ja Olivier, kokosivat mielessämme yhdeksi kokonaisuudeksi historiallisen tapahtuman tahdon - oman Neuvostoliiton älymystömme halu olla ainakin jonkin verran lähempänä vanhoja venäläisiä älymystöjä. Ainakin syödä samaa. Joten joku liitti kuuluisan nimen joko vitsi tai vakavasti suosittuun salaattiin, jonka Ivanov I.M. Tai ehkä vain tietyssä vaiheessa sana Olivier itse liittyi ihmisten keskuudessa sanaan salaatti, ruokalaji, joka ei ollut täysin ominaista Venäjän alkuperäiskansalle ja jota käytettiin pääasiassa vain aristokraattisessa ympäristössä. 1900-luvun puolivälissä mielessämme yhdistetty lause salaatti Olivier vahvistettiin luonnolliselle venäläiselle välipalalle. perusta okroshkalle. Ranskalaisen Olivierin suuri epäilemätön ansio koostuu vain siitä, että hän esitteli tämäntyyppisiä ruokia venäläiseen kansanruokaan rikastamalla sitä salaattikonseptilla.Et löydä Olivier-salaatin reseptiä mistään modernista kiinteästä kulinaarisesta viitteestä. Kukaan ei tiedä todellisen Olivierin reseptiä, eikä kenellekään muodollisesti ole oikeutta kutsua tätä nimeä ruokaksi, jota ei ole valmistettu sen reseptin mukaan, jolle se tulisi valmistaa. Kirjailija, joka lepää Bosessa, otti mukanaan reseptin salaatinsa valmistamiseen. Se, joka väitetään palautetuksi käyttämällä tunnettuja ainesosia, tarkkaan ottaen, ei ole kuuluisa kokin Olivier-salaatti.
Olivier viimeinen käyttöpäivämäärä Uudenvuoden illallisen jälkeen on usein jäljellä paljon ruokaa, joka syötettiin vieraille. Olivieria luodessasi sinun on otettava huomioon sen säilyvyysaika, jotta voit nauttia siitä seuraavana päivänä. Tyypillinen klassinen salaatti, jota monet ihmiset syövät lomalle, voi seistä jääkaapissa jopa 40 tuntia, jos ainesosia ei mausteta majoneesilla ja suolalla. Muissa olosuhteissa Olivierin käyttöä ei suositella pidempään kuin viisi tai kuusi tuntia. Mausta herkku juuri ennen tarjoilua tai jätä osa ilman kastiketta jääkaappiin tarjoamaan tuoretta tai myöhemmin.
Voinko jäädyttää salaattia Jos haluat pitää Olivierin pidempään, voit yrittää pakastaa sen. Vain salaatti, jota ei ole maustettu, soveltuu pakastamiseen, muuten kaikki ainesosat muuttuvat muodottomaksi massaksi ja menettävät maunsa. Alkuruokaa ei ole suositeltavaa pakastaa tuoreilla kurkkuilla. Kuinka tehdä se: laita ainekset pussiin, laita ne pakastimeen. Ravista toisinaan (1-2 kertaa pakastamisen ensimmäisen tunnin aikana), jotta astian komponentit sirpaloituvat. Sulata salaatti yksinomaan jääkaapissa ja siirrä se pakastimesta nollatilaan.
Ainesosat välipalojen oikeaan osuuteen (annosta kohti):
neljäkymmentäviisi grammaa tohtorimakkaraa;
20 grammaa kurkkua;
viisikymmentä grammaa perunoita;
20 grammaa purkitettuja herneitä;
1 kananmuna;
kolmekymmentä grammaa majoneesia;
1/8 osa keskipitkää sipulia;
viisi grammaa persiljaa, tilliä;
suolaa maun mukaan.
Hyvää ruokahalua!