torturesru
Pizzan alkuperä juontaa juurensa siihen aikaan, jolloin ensimmäinen hiiva ja hapan taikina ilmestyivät muinaisessa Egyptissä useita tuhansia vuosia sitten. Muinaisessa Kreikassa he alkoivat leipoa taikinaa yhdessä mausteen kanssa, joka voisi toimia vihanneksina, lihana, oliiveina, maitotuotteina jne.
Kreikkalaista pizzaa kutsuttiin.

Sitä, mitä perinteisesti pidetään kansallisena italialaisena ruokana, lainattiin kerran kreikkalaisilta. Joka kaikkien tuntemiemme kykyjen lisäksi oli kuuluisa erinomaisina leipureina. He laittivat ensimmäiseksi juustoa happamattomasta taikinasta valmistetuille kakkuille, ja keksitty ruokalaji oli nimeltään "plakuntos", toisin sanoen "tasainen leipä", suoran tarkoituksensa lisäksi se toimi myös lautasena. Sittemmin on kerrottu paljon legendoja modernin pizzan prototyypistä. Yksi väittää, että ainesosien koostumuksen lisääntyessä "placuntoja" kutsuttiin "plakiksi", ja roomalaiset tekivät muutokset itse. Toinen tulkinta tarinasta viittaa roomalaisiin legiooneihin, jotka palattuaan Palestiinasta toivat suosikkiruokansa "picea", joka näytti tasaiselta leivältä juustolla ja vihanneksilla. Löytyi kuvauksia modernin pizzan analogeista ja muinaisesta kirjasta "Apicia". Yksi niistä luvuista kertoo taikinasta koostuvasta ruokalajista, johon juusto, valkosipuli, oliiviöljy, liha, pähkinät, paprikat ja minttu asetetaan. Roomalaiset, kuuluisat ahmatit ja yhteensopimattoman yhdistämisen mestarit, maustivat runsaasti pizzaa hunajalla ja laakerinlehdillä.

Pizza oli tavallisten ihmisten ruoka, eikä se eronnut valmistuksen ja kulutuksen hienostuneisuuden rituaaleista. Nykyaikaisesti pizza oli tavallinen leipä, "voileipä", "voileipä". Keskiaikaisessa Italiassa pizza oli tavallinen köyhien ateria, eikä siinä ollut paljon eroja. Pizzaa myytiin kaduilla leikkaamalla pala suuresta kuoresta; pizza oli täynnä vain sardellia ja sieniä. He söivät pizzaa aamiaiseksi ja lounaaksi. Maalaismaista pizzaa oli helpompi valmistaa: taikina maustettiin joko oliiviöljyllä, oliiveilla tai ei mitään. Kaupunkilaiset kutsuivat tätä pizzaa "focacciaksi", so. Leiväksi, korostaen, että todellisella pizzalla on monimutkaisempi resepti. Nyt "focaccia" on oikeutettu paikka italialaisessa keittiössä ja on lisäys liharuokiin.

"Mutta entä tomaatit?" - kysyt. Ja todellisuudessa nykyaikaisen ihmisen on hyvin vaikea kuvitella pizzaa ilman tätä ainesosaa. Älä kuitenkaan unohda, että tomaatit Euroopassa ilmestyivät paljon myöhemmin kuin roomalaiset legioniorit, ja niitä alettiin lisätä kuvattuun ruokalajiin vasta 1600-luvulla. Tänä aikana napolilaisten merimiesten ansiosta pizza aloitti marssinsa ympäri Eurooppaa.

Ajan myötä pizzan täyte muuttui yhä monipuolisemmaksi, täytteestä keksittiin monia versioita, mukaan lukien Uudesta maailmasta tuotu tomaatti pääainesosana.

Napoli on eräänlainen pizzan kehto. Hänestä tuli johtava leivän - tomaatin - juuston - ja muun yhdistelmässä. Ensimmäiset pizzeriat avattiin Napolissa, ja sieltä alkoi pizzan voitollinen kulkue ympäri maailmaa. Tuolloin Italiassa leivän leipää kutsuttiin "pizzaioliksi" ja sitä pidettiin tavallisen kansan ruokana. Useimmiten se oli taikina, joka oli peitetty tomaattikerroksella, tiputettu oliiviöljyllä ja siroteltu majoraanilla. Juustoa pidettiin "pizzaiolin" ylellisyyden huippuna. Katukauppiaat myivät sitä metallilaatikoista, joita käytettiin useimmiten päähän kaupungin kaduilla ja jotka usein lainattiin paikallisille asukkaille.

Tämä olisi todennäköisesti jatkunut edelleen, jos vuonna 1772 molempien Sisilien kuningas Ferdinand I ei rikkonut sääntöjä eikä käynyt incognito-tilassa yöllä Napolissa paikallisen pizzanvalmistajan Antonio Testa, lempinimellä Thunder.Ja ruokien moninaisuus kukisti hänet todella, iloiten niiden valmistuksen laadusta. Kuninkaalliset kokit löysivät nopeasti laakerinsa, menivät "tutkimaan" Vesuviuksen juurelle, saivat reseptit, mutta eivät voineet tuoda uusia ruokia kuninkaalliseen valikkoon. Kuningatar vastusti, joka ei edes halunnut koskettaa "plebeialaisten ruokaa".

Yli sata vuotta on kulunut. Kuninkaallinen pariskunta halusi kesällä napolilaisessa asunnossaan kokeilla tätä paikallista ruokaa. Ja äskettäin yhdistetyn Italian valtakunnan päämieheksi tulleen kuningas Umberto I: n vaimon, kauniin Savoy-Margit Marian syntymäpäivänä pizzaiolo Rafaele Esposito ja hänen vaimonsa Rosina Brandi haastettiin oikeuteen. Selviytyneiden todisteiden mukaan he tekivät kolme pizzatyyppiä. Yksi niistä sisälsi tomaatteja, mozzarellaa ja basilikaa samoilla väreillä kuin Italian lippu: punainen, valkoinen ja vihreä. Kuningatar piti erityisesti tästä pizzasta, ja hän antoi kutsua sitä omalla nimellään aloittaen näin kulinaarisen kaanonin. Kuningatar käski leipoa "Margarita" pizzaa vain Capodimonten palatsin uuneissa. Mutta pian tämä järjestys, kuten useimmat muut Italian asetukset, hajotettiin vallankumoukselliseen kansan alistumattomuuteen. "Margaritasta" on tullut kaikkien italialaisten suosikki ruokalaji - kalastajasta markiisiin. Ajan myötä tämän ruokalajin uusia lajikkeita ilmestyy yhä enemmän - tämä on murokeksiin perustuvaa pizzaa ja maissijauhoista (genovaisista) peräisin olevaa happamatonta taikinaa ... ja täytteet ovat yhä monimuotoisempia.

Kielirajojen ja kulttuurierojen voittamiseksi pizzasta tuli ensimmäinen todella globaali elintarvike. Intiassa he haluavat lisätä siihen marinoitua inkivääriä, jauhelammasta ja pavunjuustoa. Japanissa he rakastavat pizzaa ankeriaiden ja kalmarien kanssa, Pakistanissa - mausteisella currylla.
Costa Ricalaiset pitävät parempana pizzaa kookospähkinöillä, kun taas brasilialaiset mieluummin vihreitä herneitä. Herkkuille pizzaa tarjoillaan voikukkien, ostereiden, rapujen ja kaviaarin kanssa. Jälkiruokana käytetään pizzaa, joka on kastettu hilloon, omenoiden kanssa, ripoteltu jauheella.
1800-luvun lopulla ja 1900-luvun alussa italialaiset toivat pizzareseptejä ja perinteitä Amerikkaan. Ja hyvin nopeasti, pizzasta tuli yksi amerikkalaisista suosikeista.

Amerikkalainen pizza eroaa italialaisesta pizzasta vapaammalla ainesosavalinnalla, monenlaisilla täytteillä yhtä ruokaa varten; se eroaa myös kypsennysajasta ja lämpötilasta. Uskotaan, että amerikkalainen pizza on määritelmän mukaan pörröinen. Mutta todellisuudessa taikinan "pörröisyys" riippuu siitä, kumpi pizza haluat: ohut vai pörröinen. Amerikkalaisessa pizzassa taikina on täysimittainen ruokalaji, ja täytettä valittaessa on otettava huomioon sen maku. Erittäin mielenkiintoinen tosiasia on, että pörröinen pizza keksittiin ei Amerikassa, vaan Sisilian saarella: Sisilian pizza on pitkään paistettu pörröisessä taikinassa.

On helppo selittää, miksi megapoliikkien asukkaat pitivät pizzasta: näennäisen yksinkertaisuuden ja todella gastronomisen rikkauden ainutlaatuisen yhdistelmän hyväksi, koska oikein kypsennetyt ja nopeasti paistetut vihannekset, hedelmät, liha ja äyriäiset menettävät pienen osan vitamiineista, mutta loput imeytyvät nopeammin.

Ja joka on myös tärkeä pizzan etu, se ei menetä makua ja esteettisiä ominaisuuksia kuljetuksen aikana. Siksi pizzan tilaaminen kotona tai pizzan toimittaminen toimistoon ovat suosituimpia tapoja tyydyttää nälkä ja valmistautua uusiin saavutuksiin.

Ravitsemusasiantuntijat suosittelevat syömään pizzaa lounaaksi tai illalliseksi vähintään kerran viikossa, koska tavallinen annos "Margarita" on kolmasosa päivittäisestä ruoan saannista.

Kaiken kaikkiaan Italiassa on nykyään yli kaksituhatta erilaisten pizzojen nimeä. Ei niin kauan sitten, erityinen pizzan laatumerkki asennettiin - D.O.C. , joka on vain klassisten sääntöjen mukaisesti valmistettuja ruokia.
25. lokakuuta on pizzaiolien ammattiloma (näin kutsutaan tätä ruokaa valmistavia ihmisiä Italiassa).Joten mitä modernit italialaiset kutsuvat todelliseksi pizzaksi? On helpompaa vastata kysymykseen - mitä he kutsuvat väärennökseksi. Kaikki, mitä ei ole valmistettu Italiassa. Oikealla pizzalla on heidän mielestään ohut kuori, ja sen täytteet ovat puhvelimaidosta valmistettua mozzarellajuustoa ja erityisiä tomaattilajikkeita. Lisäaineiden muodossa alkuperäisten reseptien mukaan sallitaan vain oliiviöljy, basilika, oregano ja valkosipuli. Pizzataikina ei pyöri, vaan pyörii ja heitetään.

Italiassa on kolmenlaisia ​​aitoja pizzoja:

* "Marinara" - oliiviöljy, tomaatit, valkosipuli ja oregano;
* "Margarita" - tuore mozzarellajuusto, joka on valmistettu eteläisistä Apenniineista, luumumaisia ​​San Marzanon tomaatteja, basilikaa;
* "Margarita-Extra" - puhvelimaidosta valmistettu kirsikkatomaatti ja mozzarella.

Italialaista pizzaa on tapana valmistaa 200-215 asteen lämpötilassa puulämmitteisissä uuneissa.

Italialaiset, jotka ovat rakastuneita kansalliseen ruokaansa, suojaavat sitä kaikin mahdollisin tavoin väärentämiseltä. Olisiko silti? Nykyään maassa toimii yli 23 000 pizzeriaa. Klassisia reseptejä on helppo menettää niin mittakaavassa. Siksi äskettäin napolilainen pizza on suojattu lailla. Joka tarjoaa vain pyöreän muodon halkaisijaltaan jopa 35 cm. Määrittää astian valmistuksessa käytetyn hiivan, suolan, jauhojen ja tomaatin tyypin.

Laissa kiinnitetään erityistä huomiota pizzan "Extra Margarita" valmistukseen, jonka on varmasti sisällettävä erityinen etelä-italialainen mozzarella. Ravintolan omistajille, jotka täyttävät yllä kuvatut vaatimukset, myönnetään lupa merkitä ruokansa STG-sinetillä, mikä takaa perinteisen reseptin laadun ja aitouden.

Kaikki reseptit

© Mcooker: parhaat reseptit.

sivuston kartta

Suosittelemme lukemaan:

Leipäkoneiden valinta ja toiminta