Tytöt, lue vapaasti, mielenkiintoista tietoa, hitaan lieden historiaa ja Parenkimme.
Hidas liesi (myös "hidas liesi", "pitkä liesi", "samovar", "kokki") - paksuseinämäinen keraaminen kattila, joka on asennettu koteloon, jossa on ohjelmoitava sähkölämmitys ja joka on suunniteltu astioiden hauduttamiseen suhteellisen alhaisessa lämpötilassa. Kuten venäläinen liesi, lämmitys tapahtuu paitsi pohjasta myös pannun sivuilta.
L. Nargan kuvauksen mukaan ajatus hitaasta liesi tulee antiikin ajoista lähtien tunnetusta pavunvalmistusastiasta.
Uudessa Englannissa 1700-luvulta lähtien pavut jätettiin uuniin yön yli; Hidas pavun kypsennys antoi heidän imeä lisäaineiden (kuten pekonin tai melassin) maun, ja tuloksena oleva ruokalaji on säilynyt tähän päivään Bostonin pavuina.
Ensimmäisen sähkölämmitteisen kattilan tarkkoja olosuhteita ei tunneta. Vuonna 1936 Chicagon keksijä Irving Naxon patentoi yhden vaihtoehdoista ja yritti tuottaa sen nimellä Englanti. Naxon Beanery -monitoimikeitin. Yritys epäonnistui, mutta englantilainen yritys.Rivel osti Naxon Utilities Corporationin, joka loi vuonna 1971 hitaan lieden, josta tuli nopeasti suosittua englantilaisella tuotemerkillä. Haudutuspata. Vuonna 1974 ilmestyi moderni muotoilu, jossa oli erillinen keraaminen säiliö, mikä helpotti valaisimen pesemistä.
1980-luvulla Neuvostoliitossa Parenka-hitauskattilan tuotti Sverdlovskin koneenrakennuslaitos, joka nimettiin MI Kalininin mukaan. Pokhlebkin kirjoitti käyttöohjeen ja sitä käytetään edelleen hitaiden liesien oppaana.
Tunnettu kulinaariasiantuntija V.V.Pokhlebkin jäljittää hitaan lieden alkuperän kattilaan venäläisessä uunissa.
Ihmiset kärsivät epämääräisestä elämästä, työssä esiintyvistä rasituksista ja kyvyttömyydestä luoda säännöllistä ja edullista ruokaa ajoissa turvautumatta melko tavalliseen ja mauttomaan ruokapalveluun. Nämä ongelmat eivät ratkenneet nopeuttamalla ruoan valmistusta tai veden lämmittämistä teetä ja kahvia varten, kuten uskoivat ihmiset, joilla on rajallista tietoa elämästä ja metafyysisestä ajattelusta, vaan hankkimalla ruokaa tiettynä ajankohtana, esimerkiksi tullessa töistä, valmiina ilman tarvetta tee jotain itse, ainakin mahdollisimman lyhyessä ajassa. Loppujen lopuksi väsynyt ihminen ei periaatteessa voi eikä, kuten vuosisatojen ajan uskottiin, hänen ei pitäisi valmistaa ruokaa, koska hän tekee aina virheitä. Täältä, juuri tästä elämänkäytännöstä, syntyi vieraanvaraisuuden instituutio, ei lainkaan moraalisen luonteen, ystävällisyyden ja vastaavanlaisen "roskan" motiiveista.
Ainoastaan erikoispalvelija pystyi valmistamaan valmiita lämpimiä aterioita siihen mennessä, kun työntekijä tuli töistä varakkaisiin perheisiin, ja köyhissä perheissä - perheenjäsen, joka vapautettiin kaikista muista tehtävistä - vaimo, sisar, tytär, joka olisi aina kotona ja yksinomaan kotitöissä. Kuten tiedämme, 1960-luvulla ja 1980-luvulla Neuvostoliiton yhteiskunnassa ei käytännössä ollut yhtään tällaista "vapautettua" perheenjäsentä, lukuun ottamatta vanhoja eläkeläisiä, jotka itse tarvitsivat usein apua.
Niinpä juuri ruoan valmistaminen työntekijöille heidän tullessaan töistä kotiin oli Neuvostoliiton yhteiskunnan arjen suurin ongelma. Elämä hajosi synkronoidusti perheen romahduksen ja sen ikivanhojen toimintojen kanssa, jotka olivat perheen takan luominen ja säilyttäminen.
Tämän tilanteen "korjaavat" lieventävät aineet olivat massiiviset "lounastauot" laitoksissa, kun työntekijät ryhmiin hajotettuina keittivät ruokaa itselleen sähköuunissa tai lämmittivät tuomansa ruoan ja keittivät vettä teetä ja kahvia varten.
Sama tehtävä - käyttää valtion aikaa henkilökohtaisiin kulinaarisiin tarkoituksiin - alkoi palvella erilaisia "juhlia" palveluksessa sekä toimistossa että useimmiten epävirallisissa ilta-ajoissa työntekijöiden vuosipäivien tai syntymäpäivien ja muiden "satunnaisten" yhteydessä "Syyt.
Huolimatta tiukimmista kielloista käyttää toimistotilaa juopumisessa ja muissa "kulinaarisissa" tapahtumissa, nämä ylhäältä tulleet määräykset rikkoivat kuukauden tai kahden virallisen teloituksen jälkeen kaikki yksimielisesti, ja kaikki palasi "ykköseksi" sillä ainoalla erolla, että ulkoinen säädyllisyys Näiden virallisten "juhlien" "salaisuutta" havaittiin yhä vähemmän, ja "juhlia" pidettiin 90-luvulla paitsi avoimesti myös kosketuksella tiettyyn röyhkeyteen, painokkaasti demonstratiivisesti.
On sanottava, että "palvelujuhlat" antoivat vakavan iskun vielä olemassa oleville kotipöydän peruskäsitteille, kohtuullisille ja ammattimaisille kaanoneille ja ruoanlaittosäännöille. Lopulta he vieroitti ihmiset oikeasta, terveellisestä ja laadukkaasta ruoasta kyvystä ja halusta syödä oikein.
Tosiasia on, että tällaisten juhlien ruokavalikoima on aina perustunut valmiisiin ostettuihin materiaaleihin, toisin sanoen puolivalmisteisiin: säilykkeisiin, makkaroihin, marinadeihin ja konditoriaosaan - julkisten ruokapaikkojen yleisimpiin ja huonompiin tuotteisiin - pulliin, murokekseihin, kekseihin, toisin sanoen kaikentyyppisissä taikinoissa, jotka sisältävät suuren määrän munia ja sokeria ja joita ei kypsennetä hiivalla, vaan soodalla tai ammoniakilla.
Varsinaisesta kulinaarisesta valmistuksesta ne rajoittuivat "salaatteihin" niiden mautonta Neuvostoliiton versiossa, ts. Purkitettujen herneiden ja majoneesin käyttämiseen, jotka jostain syystä, toisin kuin kaikki maku- ja hyvän maun säännöt, yhdistettiin tuoreen kaalin, punajuurien (keitetyt, ja joskus raaka, raastettu), mikä on käsittämätön haaste kaikille maailman kansojen kansallisten ruokakulttuurien kaanoneille, samoin kuin sivistyneessä yhteiskunnassa hyväksyttyjen elintarvikkeiden yhteensopivuuden ja makuharmonian käsitteiden osoittava kieltäminen. Mutta Neuvostoliiton henkilö osoittautui tottuneeksi tai pikemminkin kesytetyksi näihin suorastaan luonnottomiin makuyhdistelmiin, jotka ilmeisesti peitettiin ja jopa "kylvettiin" alkoholijuomien runsaan käytön takia, myös noudattamatta mitään sääntöjä heidän harmoniastaan ruokien kanssa.
Siten ongelman korjata Neuvostoliiton elämän puutteet ja vääristymät yleensä ja erityisesti kotiruokaa vaikeuttivat uskomattoman monimutkaisesti niiden "villien" kudonta, joihin Neuvostoliiton porvarilliset massat sopeutuivat, kun he itse vapaaehtoisesti valitsivat helpon tavan "selviytyä" elämän vaikeuksista, suuntautua "kylmällä pöydällä", eli purkitetulla voileivällä, joka ei vaadi kulinaarisia taitoja tai työvoimaa, mutta tässä "kylmässä pöydässä" he suosivat sen kaikkein inhottavinta, mautonta ja epäterveellistä lajiketta - mielivaltainen sekoitus kaikesta, mikä "sai", pestiin sama satunnainen sekoitus alkoholijuomia ja keinotekoisia juomia: vodka, väkevä viini, olut, fanta, coca-cola, pepsi-cola ja muut kirkkaanväriset nesteet ja keinotekoiset esanssit. Tällaisten ihmisten opettaminen syömään kunnolla ei ollut helppo ja kiittämätön tehtävä, johon todellisuudessa ei ollut mitään puututtavaa. Sillä tulos voisi olla vain nolla.
Siitä huolimatta tekniikan ja työväenluokan parhaat edustajat 1980-luvun puolivälissä asettivat itselleen tällaisen tehtävän määrittelemällä oikein sen strategisen ja taktisen linjan. Ei ollut tarpeen aloittaa tietämättömyyden ja alkoholin peittämien porvarillisten pään valaistumisesta ja suostuttelusta, vaan perustamalla perustavanlaatuisesti uusi tulisija, joka auttaisi järjestämään elämän uudella tavalla.
Neuvostoliiton suurimmalla koneenrakennustehtaalla, joka on nimetty MI Kalinin Sverdlovskissa, insinöörit, suunnittelijat, jotka ovat ystävällisesti yhteydessä minuun ja toimivat kulinaarisena asiantuntijana ja konsulttina uuden tyyppisen tulisijan kehittämisessä, päättivät luoda hiljaisen lieden - tulisija, josta nimestä jo sen toiminnan periaatteet olivat jo selkeät - haitallisen painekattilan antipodi ... Hiljaisen lieden piti kypsyä hitaasti, mutta ... niin että astia ilmestyi ajoissa, toisin sanoen hyvin tarkkaan, ennalta määrättyyn aikaan. Joten jopa yksinäinen henkilö voisi aamulla, esimerkiksi kello 9-10, kytkeä hitaan lieden päälle keittoa ja asettaa sen valmiiksi 15:00. Saapuessaan kotiin 5-10 minuuttia ennen tätä aikaa henkilö löysi illallisen valmiina, jäljellä oli vain kaataa se lautasille.
Jos henkilö oli myöhässä, astia ei palanut eikä kiehunut, hidas liesi sammutettiin automaattisesti heti, kun kypsennysaika kului. Hidaskeittimessä oli mahdollista valmistaa paitsi keittoa myös pääruokia mistä tahansa ruoan raaka-aineesta. Kypsennysaikaa voidaan pidentää 8-10 tunnilla. Toisin sanoen aamulla oli mahdollista etukäteen asettaa illallinen itsellesi klo 20.00 ja saada se tuoreena, ei ylikypsänä, ylikypsänä, ei liian kuivana täsmällisesti siihen mennessä.
Se oli todellakin vallankumous kulinaarisessa tuotannossa ja jokapäiväisessä elämässä. Toisin kuin muun tyyppiset sähköuunit, hiljainen liesi oli suuri helpotus puhtaasti kulinaarisesta näkökulmasta, koska siinä käytetty ruoanvalmistustekniikka oli ammattimaisimmin kulinaarisesta näkökulmasta oikea ja kulinaarisesti arvokas, koska uuden tulisijan astiat osoittautuivat maukkaiksi, upotettujen tuotteiden luonnollisen maun ja aromin täydellinen säilyttäminen.Lopuksi, hitaan lieden valtava etu oli, että se mahdollisti kaikkien kansallisten ruokien valmistamisen, paitsi että se ei rajoita kokin luovuutta, mutta myös laajensi mahdollisuuksia kulinaarisiin fantasioihin.
Voin sanoa suoraan, että vain hitaan lieden avulla hallitsin ja ymmärsin kiinalaisen keittiön kulinaaristen ideoiden syvyyden, joiden ruokia en pystynyt täysin jäljentämään kaasuliedellä, puhumattakaan kaikista muista.
Samaan aikaan hitaan lieden toimintaperiaatteet, kuten kaikki nerokkaat teokset, olivat erittäin yksinkertaisia